In slechts tien jaar tijd heeft Tony’s Chocolonely het chocoladelandschap compleet op zijn kop gezet. En nog steeds groeit het merk krankzinnig hard, onder meer door zijn toffe marketingaanpak. Zo kunnen bedrijven en particulieren met een speciale wikkelcreator gepersonaliseerde wikkels maken. En daarbij speelt Wihabo een prominente rol, aldus Henk Jan Beltman (Chief Chocolate Officer) en Melissa Minguez Garcia (Golden Wrapper).
Stel: je verkoopt een heleboel chocoladerepen. En je merkt dat mensen het leuk vinden om die repen aan anderen cadeau te doen. Dan komt er een moment waarop je die chocoladerepen wil gaan personaliseren. Door er een leuk briefje aan toe te voegen bijvoorbeeld. Of een speciaal kaartje met de naam van de ontvanger. Maar wat nou als mensen hun persoonlijke groet kwijt kunnen op de wikkel zélf? Dat zou pas echt fantastisch zijn…
Zo moet het er in het hoofd van Henk Jan Beltman ongeveer aan toe zijn gegaan. Een paar jaar geleden welteverstaan, want intussen vliegen zijn Tony’s-repen mét gepersonaliseerde wikkels de deur uit. En die wikkels worden bij Wihabo in Geffen digitaal gedrukt, om de chocolade gewikkeld en verstuurd.
Dat roept de vraag op: hoe komt een bekend merk als Tony’s terecht bij een drukkerij in Brabant? “Die vraag krijg ik wel vaker”, lacht Henk Jan. “Via een gemeenschappelijke relatie kwam ik in contact met Wihabo. Dat voelde goed en ik vertelde Ruud over mijn plannen voor gepersonaliseerde wikkels. Je moet je bedenken: tot op dat moment had iedereen me uitgelachen om het idee. Want vind maar eens een drukker die aan zo’n uitdaging begint… Maar Ruud was meteen enthousiast. Bovendien klikten we wel. Samen bedachten we een plannetje en zijn we er gewoon mee begonnen.”
Henk Jan en Ruud kregen er meteen plezier in. Zéker toen ze inzagen dat hun plannetje ging slagen. Na een heleboel testfases en met veel bloed, zweet en tranen was de eerste wikkelaar een feit. Om vervolgens continu bij te schaven aan het productieproces in de jaren die volgden.
Volgens Henk Jan is het succes van de gepersonaliseerde repen dan ook voor een deel te danken aan Wihabo. “Vanaf het moment dat ik Ruud mijn plan voorlegde, wilde hij er net als ik een succes van maken. Het is ontzettend gaaf als je samenwerkt met mensen die zó betrokken zijn. Bij Wihabo voel je een onvoorwaardelijke liefde voor het vak. Dat geeft ons een heel veilig gevoel. Want vergis je niet: per dag worden er gigantisch veel repen besteld. En die moeten meestal allemaal binnen een werkdag de deur uit.”
De klant: Tony's Chocolonely
Aan het woord: Henk Jan Beltman (Chief Chocolate Officer) & Melissa Minguez Garcia (Golden Wrapper)
Onze bijdrage: Drukken, machinaal omwikkelen van gepersonaliseerde chocoladerepen en deze versturen vanuit Geffen
Het resultaat: Van 22.134 gepersonaliseerde repen in 2013 naar 762.880 in 2017. Grootste order tot nu toe: 20.000 gepersonaliseerde chocoladerepen
Tony’s wil al die processen graag in goede banen leiden. Daarom schakelt Melissa bijna dagelijks met Wihabo. Een jaar geleden kwam ze voor het eerst naar Geffen. En dat bezoekje kan ze zich nog goed herinneren. “Willy kwam me ophalen op het station in Oss, dat vond ik meteen al bijzonder. En tijdens een rondleiding door de drukkerij viel het me direct op hoe betrokken alle medewerkers waren. De wikkelmachine werd vol trots gepresenteerd en Ruuds moeder kwam koffie en cake brengen. In alles voelde ik de warmte van het familiebedrijf waar collega’s me al over hadden verteld.”
En nog steeds is Melissa enthousiast over de samenwerking. Ze spreekt zelfs van een unieke collegialiteit. “Met Simone, André en Sander van Wihabo heb ik meer contact dan met mijn eigen collega’s. En het fijne is: ze geven me nooit het gevoel dat ik te veel vraag. Zélfs niet als ik met heel vervelende spoedklusjes kom. Zoals laatst nog: een order van achtduizend repen. Graag binnen 24 uur. Dan denk ik: dit kan ik gewoon niet máken… Maar het komt altijd in orde. Wihabo heeft ons nog nooit teleurgesteld.”
“Ik geloof niet dat er een andere partij is die zó ver voor ons zou gaan”
Eind 2016 ging er een nieuwe wikkelmachine in gebruik. Dat zorgde voor veel veranderingen in het front, maar ook in de kapvorm van de wikkel. “Ik had tussen neus en lippen door wel eens benoemd dat de wikkel nóg beter om de reep zou moeten passen”, aldus Melissa. “Dat was geen opdracht, maar Joris is er uit zichzelf mee aan de slag gegaan. Met wiskundige precisie en eindeloos veel metingen heeft hij uiteindelijk de perfecte kapvorm gevonden. Daarmee is ons complete product echt beter geworden. Ik geloof niet dat er een andere partij is die zó ver voor ons zou gaan.”
Henk Jan sluit zich bij die woorden aan. “Ruud en Joris zijn vakidioten die zich tot ver achter de komma informeren. Daardoor lukt het ze om onze verwachtingen structureel te overtreffen. Of ik daar voorbeelden van heb? Talloze! Bij Wihabo doen ze dingen voor ons die je eigenlijk niet van een ander mag verwachten.”
“Zo had Joris laatst allerlei zoekwerk gedaan naar voedselveilige inkt”, vervolgt Henk Jan. “Daar had ik eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht, maar het kan zomaar iets belangrijks zijn. Ze doen er gewoon álles aan om ons, maar vooral ook onze klanten tevreden te houden. Dat is uniek en fantastisch. Net als het krankzinnige succes van onze gepersonaliseerde repen. Wie had dat ooit gedacht? Ruud en ik zelf niet eens. Een tijdje terug zaten we als twee bescheiden jochies met elkaar aan tafel. Gingen we alles wat we voor elkaar hebben gekregen eens even lekker relativeren. Prachtige momenten zijn dat.”
Ook zo'n lekkere gepersonaliseerde Tony's Chocolonely bestellen? Dat kan hier.