Niets, maar dan ook niets is te gek
Met een idee, budget en doel naar Geffen

Als grafisch vormgeefster bij Heijmans werkte Noortje Rutten twaalf jaar geleden al samen met Wihabo. Sterker nog: ze was er kind aan huis. Regelmatig stormde ze haastig de drukkerij binnen. Dan werd er een keer naar de dame achter de balie gezwaaid en spurtte ze door naar het kantoor. ‘Ha Noortje’ klonk er meteen uit meerdere kelen. “Ik heb me er altijd thuis gevoeld.”

Meestal kwam Noortje met een idee, budget en doel naar Geffen. Om daarover gewoon eens te sparren met Ruud of met een van de andere medewerkers. Vandaag de dag is Stephan de vaste Wihabo-contactpersoon voor Heijmans. En Noortje heeft in Rosmalen de leiding over de afdeling Design Studio: een inhouse reclamebureau met zes vormgeefsters.


“Die meiden spreken Stephan zeker wekelijks”, vertelt Noortje. “Hij is hun steun en toeverlaat, zoals Ruud dat destijds voor mij was. Ik heb veel bewondering voor Stephan, want we vragen best veel en vaak ook nog op het laatste moment. Niet de makkelijkste klussen dus. Maar daar horen we hem eigenlijk nooit over.”

De details doen het ?m

Wihabo maakt veelal verkoopdocumentatie voor Heijmans Vastgoed. Flyers, borden en brochures om woningen te verkopen. Bij grote projecten – Heijmans ontwikkelt soms plannen met liefst vijfhonderd tot duizend huizen – wordt er ook een informatiecentrum ingericht. “Geïnteresseerden moeten binnenlopen in een ruimte met de look and feel van het project. Dat doen we bijvoorbeeld met bedrukte wandpanelen of meubels.”


“Het moet tegenwoordig nét wat luxer of chiquer worden afgewerkt”


Wat er ook gemaakt moet worden: Wihabo wordt al vroeg in het proces betrokken. Om te sparren over folies of om een papierkeuze te maken. Altijd iets unieks maken: dat is de uitdaging. Noortje: “Huizen worden steeds duurder, waardoor de communicatie ook meer aandacht behoeft. Zo is een brochure eigenlijk geen brochure meer, maar een magazine. Een boekwerk. Het moet tegenwoordig nét wat luxer of chiquer worden afgewerkt, zodat huizenzoekers bijna trots zijn op wat ze in handen hebben. Dat kan ook met weinig budget. Wihabo is altijd creatief en flexibel genoeg om te verrassen.”


Noortje en de dames uit de Design Studio laten zich maar al te graag inspireren door de mogelijkheden. Vaak via de geijkte kanalen, maar soms is een bezoek aan Geffen noodzakelijk. “Ze maken echt prachtige dingen die je gewoon móet vasthouden om ideeën op te doen. Het zijn vaak de details die het verschil maken en juist daar is Wihabo sterk in. Ze denken werkelijk overal over na. Bovendien lopen ze voorop met machines en innovaties. Er is dus altijd wat nieuws te zien.”

De klant: Heijmans Vastgoed

Aan het woord: Noortje Rutten (Hoofd Design Studio bij Heijmans)

Onze bijdrage: ‘Hofdrukker’ van Heijmans Vastgoed, maar ook leverancier voor Bouw & Techniek en Infra

Het resultaat: Verleidelijke verkoopbrochures waar potentiële kopers direct verliefd op worden.

Een snorkelset en tulpen

Een tijd terug, nog voor de laatste economische crisis, deed Heijmans vaak mee met tenders. En dan moest het bedrijf natuurlijk goed voor de dag komen. Dat waren uitgelezen mogelijkheden voor Wihabo om zijn meerwaarde te bewijzen. “Zo hebben we ooit voor Rijkswaterstaat gave dozen gemaakt. Wat erin zat? Een snorkelset. Ook hebben we een keer tulpen op een bijzondere manier verpakt. Die had Ruuds moeder met de hand gevouwen. Geweldig toch? Qua presentatie staken we er in het verleden altijd bovenuit. En we hebben weer steeds vaker tenderdocumenten nodig. Het wordt dus weer hoog tijd om dit samen op te pakken.”


Noortje rutten, hoofd design studio bij heijmans:

“Ze maken echt prachtige dingen die je gewoon móet vasthouden om ideeën op te doen!”


Noortje weet wat ze toen had, wat ze nu heeft én wat ze in de toekomst zal krijgen: Wihabo staat altijd voor Heijmans klaar. “Ik heb een aantal jaar andere functies bekleed, waardoor ons contact een beetje veranderd is. We zijn altijd wel wat dingen blijven doen, maar nu gaat weer ál het drukwerk naar Geffen. Dat voelt goed. We hebben vaak aan een paar woorden genoeg, want ze weten wat we willen. Bovendien maakt het niet uit waar we mee komen of wanneer: het resultaat is altijd naar wens of zelfs nog beter. Niets, maar dan ook niets is te gek!”

Wellicht ook interessant?
De overtreffende trap van samen ondernemen

Bekijk de case van Tony's Chocolonely
Van fijne samenwerking naar gezamenlijk bedrijf

Bekijk de case van Jouw Mooiste Drukwerk