Een drukker die het snapt
"Soms denk ik: ze moeten daar wel gek van ons worden"

De avond valt. In de Jaarbeurs gaan er links en rechts al wat lichten uit. Zenuwachtig zijn ze nog niet, maar bij Janneke Ketelaars en haar collega’s neemt de spanning zo langzaamaan wel toe. Morgenochtend stroomt het gebouw vol met bezoekers van Zorgtotaal, de grootste beurs voor professionals in de intra- en extramurale zorg. Maar team Van Hoeckel wacht nog op het laatste drukwerk…

“Het klinkt misschien gek, maar op dat soort momenten maak ik me absoluut geen zorgen”, glimlacht Janneke. “Er zijn altijd dingen die last minute nog moeten worden geregeld, zéker bij zo’n belangrijke beurs. Dan is het een hele geruststelling als je zeker weet dat het goedkomt. Bovendien hield Ruud me steeds op de hoogte; de boekjes waren bijna klaar en kwamen daarna meteen naar Utrecht.”


Janneke doelt op de honderden ‘Beleef’-boekjes die zij en haar collega’s tijdens Zorgtotaal uitdeelden aan potentiële klanten. De illustraties en teksten in die boekjes ‘vertelden’ het verhaal over Beleef, een nieuw voedingsconcept voor ziekenhuizen. Maar naast die belangrijke boodschap zag het boekje er vooral heel bijzonder uit. Een unieke giveaway, gemaakt van dik karton, strak ingebonden met een touwtje. “Echt een cadeautje dat mensen bijblijft”, aldus Janneke. “Maar ook echt een cadeautje dat we zonder Wihabo niet hadden kunnen maken.”

 

janneke ketelaars, marketeer bij van hoeckel:

“Ze snappen hoe het er bij ons aan toegaat”

Razendsnel schakelen

De maanden voorafgaand aan een beurs als Zorgtotaal zijn voor Van Hoeckel altijd hectisch. Toch kan Janneke ook op die momenten gewoon rekenen op de snelheid en de daadkracht van haar vaste drukker. Janneke: “We hebben het nu over de beurs, maar eigenlijk gaat alles hier een tikkeltje chaotisch. We zijn een groot bedrijf en dan lopen er vaak veel projecten door elkaar. Bovendien kan het soms best even duren voor we beslissingen nemen, bijvoorbeeld als we aan een nieuw concept of een nieuwe formule werken. Pas als het hele pakketje zo goed als af is, schakelen we Wihabo in. En hoe goed we onze processen ook proberen te plannen: meestal is er dan haast bij geboden… Als we naar Geffen bellen, is het eigenlijk altijd een kwestie van razendsnel schakelen.”


“Soms denk ik: ze moeten daar wel gek van ons worden”, lacht Janneke. “Altijd maar weer die opdrachten op het laatste moment. En bij vlagen nog hartstikke omvangrijk ook. Maar ik kan er weinig aan doen: we zijn gewoon een bedrijf dat vaak snel moet schakelen. Dat is natuurlijk niet ideaal voor Wihabo, maar toch hoor ik ze er nooit over. Op de een of andere manier snappen ze hoe het er bij ons aan toegaat. En ze passen zich gewoon aan.” 



"Ook zij verkiezen de beste boven de makkelijkste weg"

Behalve het snelle schakelen zijn er voor Janneke nog twee belangrijke redenen om met Wihabo samen te werken: de creativiteit en het meedenkend vermogen. “Soms gaat het om gewoon drukwerk, maar vaak willen we nét even wat anders”, aldus Janneke. “Een flyer die in een koelbox komt te liggen bijvoorbeeld: dat vraagt om papier dat geen vocht opneemt. Of een tenderdocument waarmee we ons in vorm willen onderscheiden van onze concurrenten. Op die momenten kloppen we aan met de gekste ideeën. Bij Wihabo vinden ze dat alleen maar leuk; ook zij verkiezen de beste boven de makkelijkste weg.”


Bidbook

Als voorbeeld noemt Janneke het bidbook voor het Jeroen Bosch Ziekenhuis. “Daar mochten we écht uitpakken; er was geen vast stramien waar we ons aan moesten houden. Het eindresultaat maakt me nu nog steeds trots: een hardcover boek met linnen en transparante vellen om de plattegronden van meerdere afdelingen te laten zien. Helaas hebben we die tender destijds niet gewonnen. Maar de commissie sprak wel vol lof over ons boek. Daardoor konden we in ieder geval een beetje met de teleurstelling leven. Als we het een keertje niet worden, dan maar zo!”

De klant: Van Hoeckel, totaalleverancier van eten en drinken in de zorg

Aan het woord: Janneke Ketelaars (Marketing & Sales)

Onze bijdrage: Het merendeel van het drukwerk voor Van Hoeckel én voor hun klanten

Het resultaat: Flyers, brochures, menukaarten, tenderdocumenten, kalenders

Wellicht ook interessant?
Niets, maar dan ook niets is te gek

Bekijk de case van Heijmans
De bekroonde creativiteit van Artishock, events & marketing

Bekijk de case van Artishock