IBN en Wihabo: gestroomlijnd teamwork

In de decembermaand piekt de productie van ‘geefmomenten’ voor Tintelingen. Dat betekent niet alleen veel drukwerk, maar ook veel ‘doe’-werk. Voor een deel van deze ‘fulfilment’ werken we samen met IBN Productie. Zij vouwden, vulden en verpakten meer dan 60.000 Tintelingen.

“Werk zoals dit, waar handjes en proceskennis voor nodig zijn, daar worden wij blij van,” zegt Rico Willems van IBN Productie. De Tintelingen-opdracht betekende een nieuwe dimensie voor de samenwerking tussen IBN en Wihabo. Iris de Veer: “Wij zijn de drukwerkpartner van IBN en hebben al jarenlang een aantal collega's die via IBN bij ons gedetacheerd zijn. Vanuit dat bestaande contact wisten we dat we ook bij IBN terecht kunnen voor extra capaciteit. Zo kwamen we met Rico en zijn collega Gerard van Tiel in gesprek.”



Bij IBN Productie verrichten mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt allerhande productiewerk. Rico Willems: “Van de assemblage van professionele espressomachines tot in- en ompakwerk zoals dit. Hele diverse opdrachten, waar handjes en proceskennis voor nodig zijn. Of zoals wij het zelf in goed Nederlands zeggen: ‘value added logistics’.”


“Wát een rust”

Een paar dagen na het gesprek stond het Tintelingen-drukwerk al bij IBN in Cuijk. Samen met teamleider Gerard Kooijmans, werkvoorbereider Gerard van Tiel en eerste medewerker Jela Reintjes richtte locatiemanager Willems in sneltreinvaart een productielijn in. Iris en Ruud Bosch keken hun ogen uit. “Geweldig om te zien: een lopende band met medewerkers op een rij die ieder hun eigen stukje in het proces deden. En vooral: wát een rust.”


Over de levertijd en kwaliteit maakten Wihabo en IBN Productie duidelijke afspraken. Iris: “Het blijft natuurlijk mensenwerk, in een behoorlijk hoog tempo bovendien. Dan heb je een kwaliteitscontrole nodig. Aan het einde van de lijn stond daarom een mechanische weegschaal die doosjes met een afwijkend gewicht ‘eruit gooide’. Dat zorgde voor extra zekerheid.”


Kienen

In een paar weken verwerkte IBN meer dan 60.000 Tintelingen, onder meer voor Defensie. Rico Willems: “Eerst zou het gaan om alleen het vouwen van de doosjes, maar dat werd steeds wat uitgebreider. En uitdagender. In de Tintelingen zitten gepersonaliseerde pasjes die moeten corresponderen met de adresgegevens op de sticker. Dat vroeg wat van onze organisatie en van onze mensen. We hebben dat op een hele mooie manier ingericht, met mensen die tegenover elkaar zaten en ter controle het nummer noemden, écht teamwork. Het werd een soort kienen, dat zorgde voor veel lol! Sowieso waren onze mensen enthousiast. Het is schoon en licht werk dat een bepaalde handigheid vraagt. En ze máken ook echt een product, een cadeautje voor kerst!” 


Meer weten over IBN Productie? Bekijk hun site: www.ibn.nl/productie