Duurzaam drukwerk met PaperWise

Duurzaam drukwerk, sociaal verantwoord papier en milieuvriendelijke verpakkingen. Papierleverancier PaperWise geeft landbouwafval een tweede leven in de vorm van duurzaam papier en karton. En omdat Wihabo initiatieven om drukwerk duurzamer te maken van harte aanmoedigt, is PaperWise al sinds 2016 onderdeel van het papier-assortiment van Wihabo. "Als je duurzaamheid belangrijk vindt, kan je zélf de keuze maken voor duurzaam papier", stelt Nick Op den Buijsch, Sustainability & Communication bij PaperWise.

Wihabo nam als één van de eerste drukwerkpartners van PaperWise het duurzame papier en (vouw)karton op grootformaat vel in het assortiment op. Dat was in 2016, een jaar nadat oprichter Peter van Rosmalen met zijn idee de boer op ging. Op zoek naar partners en fabrieken die mét hem de papierindustrie wilden veranderen door papier en karton te produceren van landbouwafval. Eerst in Europa, maar daar zag men zijn idee niet zitten. 'Bomen werken prima', kreeg hij als antwoord. Peters' zoektocht eindigde in India en Zuid Amerika. Middenin het gebied waar boeren hun landerijen hadden stonden al fabrieken die deden waar hij naar zocht: lokaal landbouwafval verwerken tot papier en karton. Met die fabrieken ging Peter aan de slag om nieuwe papierproducten te maken. PaperWise was geboren.


Nick op den buijsch, sustainability & communication bij paperwise:


“We willen de wereld laten zien dat het in de papierindustrie mogelijk is om reststoffen in te zetten, in plaats van primaire grondstoffen.”

 

Papier van secundaire grondstoffen

In januari 2015 werd het merk officieel gelanceerd. Vanaf dat moment is ook Nick Op den Buijsch betrokken bij het merk op het gebied van Sustainability & Communication. "We willen de wereld laten zien dat het in de papierindustrie mogelijk is om reststoffen in te zetten, in plaats van primaire grondstoffen." Nick stelt dat de grondstoffen van PaperWise secundair moeten zijn en nooit mogen concurreren met menselijke of dierlijke consumptie. Het verschil zit 'm in het doel waarvoor een grondstof wordt verbouwd, legt Nick uit. "Bomen zijn primaire grondstoffen omdat ze worden gepland om over een jaar of 40 jaar te rooien als grondstof voor papier en karton. Een boer plant rijst, granen of suikerriet om er voedsel af te halen en houdt vervolgens een stengel en blad over: een restproduct, dus een secundaire grondstof."


Kwaliteit en keurmerken

De kwaliteit van het lokaal geproduceerde papier week in het begin nog erg af van de kwaliteit waar PaperWise naar op zoek was. "Met onze kennis hebben we samen met de fabrieken stappen kunnen zetten om de kwaliteit naar een hoger niveau te brengen." Nu het papier en karton voldoet aan de Europese standaarden én aan de kwaliteitseisen van PaperWise zelf, vervult PaperWise nu een belangrijke rol in het bewaken van de kwaliteit. "We willen onze fabrieken beter maken dan dat ze al zijn."


PaperWise brengt veel kennis vanuit Europa naar ontwikkelingslanden. Op het gebied van milieu en duurzaamheid, maar ook op sociaal vlak. "We praten met de fabrieken en boeren over wie zijn we, wat doen we en met welk doel. We nemen ze mee in de gedachtegang van PaperWise, die is ontstaan vanuit de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties: 17 richtlijnen voor het creëren van een betere en duurzamere toekomst voor iedereen. Die doelen gaan verder dan zonnepanelen op je dak en het scheiden van afval; ze helpen om richting te geven aan de organisatie op het gebied van duurzaamheid," aldus Nick. 

 

Impact maken met papier

Nick vertelt dat de samenwerking met PaperWise direct impact heeft op het welvaartniveau van de lokale boeren in de ontwikkelingslanden. "Normaal gesproken worden de boeren alleen betaald voor het voedsel dat ze oogsten, rijst of granen bijvoorbeeld, maar dat is maar een héél klein stukje (ca. 20%) van de plant. De boeren die met een fabriek van PaperWise samenwerken, ontvangen een vergoeding voor de volledige plant, dus óók voor de bladeren en stengels. Die hebben voor ons juist waarde; het zit boordevol cellulose, de grondstof voor PaperWise papier en karton."


Net gewoon papier

Op de vraag of mensen sceptisch waren over de kwaliteit van PaperWise, antwoordt Nick: "Er was nooit discussie over de kwaliteit, maar wel verbazing: 'het is net gewoon papier'. En dat is niet gek, want de belangrijkste grondstof voor papier en karton is cellulose." Deze vezel vormt de celwand van het gewas en geeft stevigheid aan de stam van een boom én aan de stengels of bladeren van een plant. "De cellulose die we uit het landbouwafval halen is zuiver, waardoor het direct in contact mag komen met voeding. Dat verklaart ook de kwaliteit van PaperWise: het ís gewoon papier. We halen de grondstof alleen niet uit een boom, maar uit een restproduct dat vrijkomt nadat een boer het voedsel van zijn land heeft gehaald."


Nick over het milieuvoordeel van paperwise:


“Van één hectare landbouwgrond haal je jaarlijks meer cellulose dan van bosbouw. En dat terwijl het een secundaire grondstof is, want voedsel is de primaire grondstof.”

 

Wise With Waste

De slogan van het papiermerk luidt: Wise With Waste. In plaats van afval te verbranden gaat PaperWise slim om met landbouwafval door het te verwerken tot een perfecte grondstof voor papier. Het milieuvoordeel is aanzienlijk: de milieu-impact van PaperWise is 47% lager dan FSC-papier van bomen en 29% lager dan gerecycled papier.


Nick geeft een logische verklaring: "Een boom groeit gemiddeld 40 jaar en kun je rooien op het moment dat je hem nodig hebt. Landbouwafval -een bijproduct van de oogst van rijst of granen- komt 1 à 2 keer per jaar beschikbaar. Van één hectare landbouwgrond haal je jaarlijks meer cellulose dan van bosbouw. En dat terwijl het een secundaire grondstof is, want voedsel is de primaire grondstof. Daarnaast kan PaperWise net zo vaak gerecycled worden als 'normaal' papier: tot wel 7 keer. Maar goed ook, want gemiddeld gezien gebruik je papier maar 5 minuten."


Duurzaam drukwerk

Dat de kwaliteit van het papier niet onderdoet van FSC-papier of gerecycled papier, zag ook Ruud Bosch, Commercieel Directeur van Wihabo. Via Tony's Chocolonely kwamen Peter en Ruud vier jaar geleden met elkaar in contact. "Ik geloofde in het verhaal van Peter en dat PaperWise een kans van slagen had. Zo kwam het dat Wihabo één van de eerste gebruikers was die PaperWise papier voor digitaal printen in zijn assortiment opnam."


"De klanten van Wihabo willen een mooi boek, een bijzonder doosje of gepersonaliseerd brochure. Wihabo adviseert klanten bij hun keuze voor PaperWise wit of het ongebleekte PaperWise Natural papier. Daarom is die samenwerking zo belangrijk. Klanten moeten wéten dat ze de keuze hebben voor duurzaam drukwerk. Je kan met PaperWise bijdragen aan milieuwinst en aan sociale ontwikkeling in ontwikkelingslanden. Als je die thema's belangrijk vindt, is PaperWise jouw papier. En vind je dat niet belangrijk, dan is er altijd nog gewoon papier."

Meer weten over PaperWise?

Meer informatie over PaperWise papier en karton lees je op PaperWise.eu.