De kracht van werk

Dagbesteding Werkkracht in Oss biedt mensen met een fysieke en/of verstandelijke beperking een zinvolle invulling van hun dag. En zoals de naam al doet vermoeden: er wordt keihard gewerkt! Iedere maand vouwen de medewerkers van Werkkracht duizenden verzenddoosjes voor Tony’s Chocolonely, waarin Wihabo de gepersonaliseerde repen van het chocolademerk verzendt. Begeleider Stijn van den Helm vertelt over deze bijzondere en waardevolle samenwerking.

Werkkracht is een dagbesteding voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit zijn grotendeels mensen met een fysieke of verstandelijke beperking, autisme of ADHD, maar ook mensen met psychische klachten. De medewerkers van Werkkracht voeren voornamelijk licht industrieel werk uit voor internationale bedrijven, de gemeente Bernheze en tal van andere organisaties in de regio, waaronder Wihabo. De werkzaamheden variëren van (de)monteren en vouwen tot sorteren, stickeren en inpakken.


Uitgaan van mogelijkheden

“Bij Werkkracht wordt écht gewerkt”, vertelt Stijn van den Helm, begeleider bij Werkkracht. “Als dagbesteding proberen we zo dicht mogelijk tegen een reguliere werkplek aan te zitten. Cliënten noemen we daarom ook medewerker. Ze horen echt bij de maatschappij. We gaan uit van mensen hun mogelijkheden en niet van onmogelijkheden. Zo streven we ernaar om iedereen zo veel mogelijk in zijn kracht te zetten.”


Structurele samenwerking

De samenwerking van Werkkracht en Wihabo gaat jaren terug, weet Stijn te vertellen. “Eén van onze begeleiders had jaren geleden al eens contact met Wihabo, maar door wisselende contactpersonen is er destijds geen structurele samenwerking ontstaan. Tot een oud-collega zo’n 5 à 6 jaar geleden weer in contact kwam met Wihabo. Sindsdien is de samenwerking hervat en niet meer gestopt.”


Ook Ruud Bosch, Algemeen Directeur van Wihabo, kan zich de start van de samenwerking met Werkkracht nog herinneren: “Het begon allemaal met het vouwen van kleine witte doosjes voor de visitekaartjes. Het is mooi om te zien dat we, jaren later, nog steeds een goede samenwerking hebben met Werkkracht."



Stijn van den Helm, begeleider bij Werkkracht:

“Het vouwen van Tony’s Chocolonely doosjes is niet ‘zomaar’ werk voor onze medewerkers.”

 

Niet zomaar werk

“Na de doosjes voor de visitekaartjes zijn we verzendverpakkingen voor Tony’s Chocolonely gaan vouwen. Dit doen we tot op de dag van vandaag.” Stijn legt uit dat het vouwen van doosjes niet ‘zomaar’ werk is voor de medewerkers: “Het is best uitdagend werk. Vouwen is niet voor veel van onze medewerkers weggelegd, alleen voor hen met een betere fijne motoriek.”


Eenmaal gevouwen worden de verzendverpakkingen geteld en ingepakt in dozen. De dozen worden omgepakt en dichtgeplakt en vervolgens in het magazijn teruggezet op een pallet. “Al deze werkzaamheden doen de medewerkers helemaal zelf, uiteraard kijken de begeleiders mee om de kwaliteit te waarborgen.”


Waardevol

Mensen die bij Werkkracht werken hebben behoefte aan regelmaat en structuur, aan een vaste invulling van de dag. “Daarom is het vouwen van doosjes ook zo mooi, aldus Stijn. “Het is heel concreet, repeterend werk. Medewerkers weten wat er van ze wordt verwacht en dat ervaren ze als  veilig. Ook arbeidsmatig is het heel waardevol, omdat iemand goed kan worden in wat hij doet. Als een medewerker kan zeggen ‘ik kan heel goed doosjes vouwen’, geeft dit zijn zelfvertrouwen een boost.”


Volgens Ruud werkt het twee kanten op: "Ik vind het belangrijk én leuk dat we werk bij een bedrijf als Werkkracht kunnen neerleggen. Al helemaal als je ziet dat de medewerkers schik hebben en dit bijdraagt aan hun gevoel van trots. Dat doet ons ook goed."

Visueel belonend 

“Veel werk dat we doen, waaronder het vouwen van de doosjes, is visueel belonend: je ziet gelijk resultaat. Medewerkers zijn echt trots als ze 5 of 10 doosjes hebben gemaakt”, vertelt Stijn. “Daarnaast is Tony’s Chocolonely voor een deel van de medewerkers een heel herkenbaar product. Het gegeven dat ze dit product – niet zozeer het doosje, maar wel de chocoladerepen - terugzien in de supermarkt, maakt hun bijdrage aan de maatschappij tastbaar.”


‘Stijn, de Tony’s doosjes!’

Stijn is blij met de samenwerking met Wihabo. “Er is een grote mate van bereidheid en betrokkenheid en de lijntjes zijn kort. Dat Wihabo zelf de doosjes brengt én haalt, is mooi meegenomen. Zodra de Wihabo-bus eraan komt, roepen de medewerkers: ‘Stijn, de Tony doosjes!’. De chauffeurs die binnenlopen, zijn erg geduldig met de mensen, dat is heel fijn. De opdracht van Wihabo zorgt niet alleen voor een zinvolle invulling van de dag, maar geeft medewerkers ook werk om naar uit te kijken. Dat waarderen we enorm!”