Het is vrijdag 15 september, de werkdag zit erop. Bijna iedereen bij Wihabo is al naar huis als de telefoon gaat. ‘Heb je het al meegekregen? We moeten het verplaatsen. De waterkwaliteit is niet goed, dus we wijken uit naar de IJzeren Man.’
Het is Esther Gloudemans van evenementenbureau Artishock, events & marketing, dat de organisatie van Swim to Fight Cancer in Den Bosch verzorgt. Het waterschap heeft eerder die dag het water van de Dommel afgekeurd. Op zich geen punt: plan B ligt klaar. Maar wel hectiek alom natuurlijk, want er worden duizenden mensen verwacht. En die moeten allemaal worden geïnformeerd. ‘Komt goed’, besluit Rob van Nistelrooij het telefoongesprek. Drie uur later liggen er 1.500 aangepaste programmaboekjes bij de organisatie. En de nieuwe borden voor langs de route? Die worden zaterdagavond nog gemaakt.
“Ja, toen hebben ze ons uit de brand geholpen. Zoals ze dat dikwijls doen. In ons vak gebeurt dat natuurlijk vaak, dat er op het laatste moment nog van alles verandert. Daar moet je als leverancier maar in mee kunnen. Bij Wihabo kunnen ze dat als geen ander. Ik heb bijna nooit meegemaakt dat iets níet kon.”
Mechtild steekt haar waardering voor Wihabo niet onder stoelen of banken. Sterker nog: als het aan haar lag, drukte Wihabo alles voor de evenementen waar Artishock, events & marketing bij betrokken is. “Ze kunnen alles drukken en hebben een enorme daadkracht. Neem die programmaboekjes... BAM! Voor je het weet, ligt het er.”
mechtild stultiens-van straaten, algemeen en creatief directeur artishock, events & marketing:
"BAM! Voor je het weet, ligt het er.”
Toch is die daadkracht wat Mechtild betreft maar de helft van het verhaal. “Ik noem ze nog vaak ‘drukkers’, maar in bepaalde opzichten zijn ze dat helemaal niet meer. Natuurlijk, ook voor een huisstijl kun je er prima terecht. Maar er zit zoveel creativiteit in dat bedrijf!”
Als voorbeeld noemt ze een pitch die Artishock, events & marketing onlangs won. “Bij dat evenement zou de boom een belangrijke metafoor zijn. Die wilden we in onze pitch dus een prominente rol geven. Onze art director Antwan kwam met het idee om de onderdelen van een boom – wortels, stam, takken – los van elkaar, maar ook samen te presenteren, zoals in een puzzel. Maar ja, we zaten natuurlijk vlák voor de deadline. Een uurtje sparren met Wihabo was voldoende. Zij maakten van forexbord precies wat we voor ogen hadden.”
Ze vervolgt al snel: “Maar zo kan ik vele voorbeelden geven. Zoals het schitterende boek dat ze gemaakt hebben voor de opening van de Jeroen Bosch-tentoonstelling, met koning Willem-Alexander. Ook weer vlák voor de deadline natuurlijk, maar het was klaar, inclusief een prachtige cassette. De lijm was nog vloeibaar, bij wijze van spreken. Geloof me maar: als Wihabo iets niet kan, kan niemand het.”
De klant: Artishock, events & marketing
Aan het woord: Mechtild Stultiens-van Straaten (Algemeen en Creatief Directeur)
Onze bijdrage: Met name drukwerk voor evenementen en pitches
Het resultaat: Intensieve samenwerking sinds 2007
Het product: Van bidboek, tot flyers, tot bewegwijzeringsborden, tot leparello's, tot posters, tot kalenders: daag ons maar uit!
Het is die combinatie van creativiteit en daadkracht die Mechtild zo aanspreekt. “Ze zijn in veel opzichten hetzelfde als wij. Dat maakt onze samenwerking zo bijzonder. En juist doordat ze de lat zelf steeds hoger leggen, maken ze vaak het verschil voor ons. In ideeën en in uitvoering. Want vergis je niet: hun machinepark is natuurlijk flink gegroeid, maar ook creatief gezien zijn ze de laatste jaren alleen maar ‘gekker’ geworden. Ze gaan verder waar anderen stoppen, en ze zijn nog superstressbestendig ook. ‘Komt goed’, zeggen ze dan. En dat komt het ook. Altijd.”
Meer moois van Artishock, events & marketing zien? Check de inspiratie-pagina.